Situatia e contextuala. E vorba despre hainele si accesoriile la vanzare in Romania. Pentru cele doua capete la vedere ale colosului pe care il denumim generic “industria textila”, respectiv marketingul agresiv al marilor brand-uri, pe de o parte si hainele de provenienta asiatica, ca imagine de fiecare zi, pe de alta parte, incercam o disectie

1. Costa nejustificat de scump. In conditiile in care “circuitul hainelor in natura”, mai ales pe ultima sa suta de metri, intre en-grosist si raftul de desfacere marfa, presupune un adaos substantial. Iti spun eu din sutele de excel-uri asupra carora m-am aplecat, ca nici un fel de cheltuiala nu justifica astfel de preturi. Nu uita ca multe dintre ele sunt produse intern, in lohn-urile ramase in picioare dupa marile valuri generate de fenomenul privatizarii, dintre 1996-2002. Iar hainele de pe aceste linii de productie pleaca spre firma mama (in hartii) – neparasind vreodata teritoriul Romaniei – pentru ca tu sa le regasesti pe rafturi, la nici o saptamana de la livrare, cu de la 100 la 1000 de ori adaos fata de pretul de productie. Eu te sfatuiesc sa vizitezi magazinele de la poarta fabricilor. E mult mai de bon-ton pentru bugetul tau, si-asa decimat.
2. Sunt confectionate in peste 80 % din cazuri din polyester. Axioma de fata e valabila mai ales pentru miile de containere ce sosesc din Asia si poposesc, dupa lungul drum, in locuri bine cunoscute de la marginea Bucurestiului, de unde cei care se manifesta in comertul cu amanuntul, se indestuleaza de cateva ori pe luna. Da, hainele chinezesti sunt din plastic. Bumbacul e o materie prima scumpa, pretabila mai degraba pentru hainele “boierilor”. Daca te consideri unul, nu mai achizitiona astfel de exemplare. Si numai pentru ca dupa 10 minute de purtare au un miros intepator.
3. Iti sunt prea mari sau prea mici. Si asta se vede la nivelul strazii. Nu e greseala ta, ci o lipsa de comunicare initiala de la parinte la copil. Chiar daca singura data cand ti-ai vazut tatal in costum a fost in serile de sambata, dedicate unui botez sau unei petreceri de nunta, nu inseamna ca acel costum cu manecile mult peste podul palmei sau camasa care permitea intrarea a mai mult de patru degete pe langa linia gatului, inseamna o tinuta eleganta. E doar un argument spre a intelege ca ceea ce iese de pe liniile de productie ale fabricilor textile reprezinta croieli executate dupa standardele generale ale unei masuri sau alteia, nicidecum ca acea haina e facuta pentru tine. Pentru a atinge un astfel de deziderat, o vizita la croitor e musai.
4. Au culori terne – din frica de a alege culori sau combinatii de culori, cetatenii aleg nuante inchise, pamantii, mai usor de asortat. Frica e usor de inteles. Vine din insasi nevoia noastra de autoconservare – nu vrei sa iesi (vizual) din turma, spre a nu fi impuscat. In egala masuri risti sa fi executat odata cu toata turma. Depinde doar de tine. Coloreaza-te adecvat, fara a epata sau a etala convingeri sexuale sau apartenente la un trib sau altul. Culoarea aduce viata tie si strazii sau locurilor pe care le onorezi cu prezenta ta.
5. Pantofii, cu rare exceptii, sunt stalciti sau din game de modele “indecise” – ceva intre pantof sport si pantof clasic. Hotaraste-te la doua perechi de pantofi: unii negri si unii maron. Ar trebui, prin desenul si cromatica lor, sa poata fi alaturati tuturor combinatiilor posibile pe care le ai in minte, relativ la elementele din garderoba ta. Daca s-au stalcit, dar tii la ei – chiar la modul emotional – du-i la reparat. Dar inainte de a purcede la orice fel de achizitie de gen, incearca sa inveti cate ceva despre alegerile corecte in materie de pantofi.
6. Hainele “de firma”, inclusiv la nivel inalt, sunt fake-uri absolut adorabile, in marea majoritate a cazurilor. Exista o industrie specializata in domeniu, a carei cifra de afaceri o depaseste cu mult pe aceea a producatorului original . In principiu, afisarea la astfel de vremuri, a astfel de obiecte, nu poate aduce imaginii tale decat bile negre. Si totusi se persista in greseala. Ai putea alege oricand elemente simple, usor de asortat, din materiale de calitate, alaturate unui ceas de bun gust si unei perechi stralucitoare de pantofi. Totul fara logo-uri la vedere. Vei fi mult mai apreciat de privirile avizate. Iar daca nu e asa, risti lucruri previzibile: incadrarea la capitolul “cocalar” sau “wanna be”, desconsiderare venita din partea celora care ar trebui sa puna o vorba buna pentru tine, creearea de reactii adverse, pierderea, poate, a unor ocazii de a pune bazele a ceva cu adevarat important pentru tine.
A nu cadea in cealalta extrema, a epatarii gratuite pe tema clasicului vestimentar masculin, e iarasi o tema la care ar trebui sa te gandesti. Sublinia un domn, ale carui opinii le respect, ca aparitia unui al patrulea papion la o masa de adolescenti ai vremurilor noastre, nu trebuie decat sa te faca sa te gandesti ca esti la masa gresita. Altfel, papionul, in gama accesoriilor masculine, ramane la mare rang, alaturi de tinutele ce l-au consacrat, in decorurile fastuoase ale salilor de bal sau opera.