Puterea a fost detinuta foarte multi ani de catre brand, corporatie, companie. Imensitatea ei a speriat masele si acestea, obediente, pacalite de cele mai multe ori, au cumparat. Ce este frumos la brand-uri este ca sunt bine organizate. In rest, despre tot ce fac ei, am toate rezervele din lume.
Ajungand la zi, cu experienta anilor de corporatie, le prevad un declin firesc. Ce le provoaca declinul va sa fie nevoia noilor generatii de identitate, iar nu politica de depersonalizarea etalata de marile industrii. Emotia umana, cea care sta la baza achiztitiei si pe care sompaniile mari, cu ajutorul departamentelor de marketing, au studiat-o ani de zile, incepe sa se transforme in ceva ce nu se mai poate controla. Vine acum din urma si apare din ce in ce mai pregnant pe piata, nevoia consumatorului de a se atasa de latura, fata umana din companie. Gen “as vrea sa stiu si eu cum e in fabrica la Coca-Cola”, “vreau sa ma intalnesc cu cel care-mi face salamul” sau si mai frumos, “vreau sa gasesc la magazin o fata familiara, autentica si cunoscatoare nu sloganuri de oras cu adresabilitate generala.”
Aici intervine problema. Deja angajatorii tipa ca nu mai sunt oameni. Asta oricum s-a urmarit – un mediu needucat, nespecializat, fara oameni cu un capatai, ci transformarea unei intregi generatii n masa de manevra care sa raspunda la ordinele foamei. Si fraiele sa fie in alta parte decat la noi.
Revenind, este cam asa, in domeniul care ma priveste: daca pentru a ingera un medicament, cel care mi-l vinde la tejghea in farmacie trece prin sase ani de studii, de ce cel care-mi vinde haine – adica cele mai apropiate lucruri de corpul meu – nu are la baza niste studii de specialitate si are un simplu statut de lucrator comercial (vanzator)?
In anii din urma, datorita cunostintelor personale, am calificat o serie buna de oameni in ale vanzarii hainelor – atat din punct de vedere tehnic, cat si din punct de vedere al procesului de vanzare. Daca ai o afacere in domeniu, iti recomand cu mare caldura pregatirea angajatului. Repet, vin vremuri in care legaturile comerciale vor fi facute la raft doar unu la unu.