Am ajuns cu moda acolo unde n-a mai ajuns nimeni: la paroxism. Aceasta constatare este argumentata cifric: la ultima raportare financiara la nivel de averi personale la nivel mondial, domnul Ortega – CEO Inditex: Zara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Massimo Dutti, Zara Home, etc. l-a depasit in cifre pe urmatorul, numitul Bil Gates, plasandu-se pe un meritoriu pole position. Am enuntat de multe ori ca acolo unde gasesti strategii functionale, castigatori in afaceri, escroci sau pur si simplu, geniali sa te asezi si sa notezi. Asta, in conditiile in care merita sa iei aminte la constructia facuta de acel cineva. In rest, studiul se contrage la a observa care este sursa venitului.
In cazul de fata, totul se reduce la un desen simplu: agresivitate in marketing si schimbarea colectiilor o data la doua saptamani (??!!). Si da, noile colectii se cumpara intr-un mod care desfide orice fel de pronostic sau anticipare economica. Am trait ziua in care nevoia de moda a batut nevoia de tehnologie – cat de bolnav mapamondul? Avansul tehnologiei, cercetarea si descoperirile stiintifice, stiintele exacte sau descoperirea si implementarea de noi si noi soft-uri au dus lumea mai departe. Niciodata noua pereche de pantaloni pe care “ti-i doresti atat de mult.”
Inditex copiaza cu o viteza uimitoare tot ceea ce apare pe catwalk si reproduce intr-un ritm infernal – repet: o data la doua saptamani – hranind vanitatea unui public din ce in ce mai needucat vizual si care inghite din ce in ce mai multe anomalii texturale sau cromatice. Nu ma crezi? Priveste strada, mai ales in randul celor tineri: baietii in haine de fete si fetele in haine de baieti. Asta cel putin. E cool? E fresh? Nu, e doar stupid, Problema e ca s-a ajuns la dementa. Din foisoarele lor intangibile, cei care diriguiesc vitrina, vedetele sau revistele glamour – singurele repere orientative – dicteaza convente oribile vizual, pro-vanitate si hranesc orgolii din ce in ce mai acerbe, dar mai golite de continut si intelegere.
O data pentru totdeauna: esti individ, nu esti cifra in masa de cumparatori. Nu mai urma moda, trendurile – te devalizeaza absolut, denota frustrare si nesiguranta. Solutia: scoaterea la iveala a celui mai bun personaj din tine care, printre altele nu se prosterneaza la vitrina si ce e mai important, nu-l imbogateste pe sus-numitul Ortega cu o suma si mai mare decat aceea pe care deja o detine.
Continuarea solutiei: ecuatia hainelor este una simpla – elemente de baza ce tin o viata, alese cu grija, nu de la raft ci construite pentru uzanta ta personala, pe croiul tau si respectand cromatica pe care o posezi. Nu te mai lasa indus in eroare de punitivul vitrinei – “…daca nu esti la moda, esti subit vinovat…”. Nu e decat o alta nada pusa in fata ochilor tai si care functioneaza exact la intersectia dintre tine si grupul tau – “aaaaaa……nu mai bani? nu-ti permiti ultima colectie? esti un sarac, un proscris……nu mai faci parte din gasca noastra!!”. Sigur ai simtit asta cel putin o data in viata.
Uita. Incepe un drum nou tocmai prin cunoasterea normelor si nerespectarea modei. E doar despre tine, nu despre vanitate si influentare externa. Fii tu, in varianta cea mai buna! Atat.