Discutiile barbatesti aluneca de foarte multe ori in acest domeniu, auto-moto. Sunt editate tomuri imense de hartie, sunt redactate texte inversunate si foarte bine argumentate, atat tehnic cat si emotional, despre modele de masini. Care de care mai reusite, mai scumpe, mai luxoase, mai in trend. Inovatiile au ajuns la etape nemaiauzite: automobile care se parcheaza singure, senzori ce declanseaza franarea la sesizarea pericolului, consum infim de carburant. Toate constituite spre ideea de confort sporit, spre a apasa, probabil doar pe un singur buton pentru deplasarea intre A si B. Toate cele enumerate mai sus acceptate de marea masa de consumatori care achizitioneaza, sporind si mai tare parca marea competitie dintre marile case, facand loc astfel la inovatie.
Pe de alta parte, eu observ de peste 15 ani, masinile si motocicletele rotunjindu-se la colturi, capatand forme futuriste. Ba chiar, intr-o anumita lumina, feminine. Dand deoparte teste de siguranta, consum, pret, fiabilitate, pret de revanzare, in sufletul de barbat ar trebui sa salasluiasca formele brute, drepte, de caroserie, cu motoare mari, cu un huruit pe masura si cu un motor puternic si cat se poate de simplu. Imi vin in minte doar trei denumiri, indiferent ce mari cataloage as avea in fata ochilor: Harley, Wrangler si Mustang.
Harley imi aduce aminte de un Marlon Brando sau James Dean si de pumni impartiti prin carciumile anilor ’60. Si despre blonde suave la bara prin baruri spalacite de margine de drum. Si, mai ales, de jachetele din piele de vita, cu fermoare intarite, specifice gastilor de motociclisti. Si care tot masculinitate se cheama.
Wrangler este despre Jeep. Cu majuscula sau fara. Caci numele propriu s-a substantivizat. Trec peste pasiunea mea dintotdeauna pentru modelul de fata si peste faptul ca a fost automobilul in care aliatii au debarcat in Normadia. Spune doar ca, alaturi de alte modele din gama lui, te duce dincolo de linia unde cele mai multe dintre modelele de serie se opresc din cauza de noroi, denivelari, drum forestier. Si urca, indiferent de starea lui. O masina cu inima mare. Poti s-o iubesti, deci s-o intelegi sau s-o urasti. Indiferent de ceea ce iti declanseaza modelul, la acest automobil e despre libertate.
Mustang-ul e apogeul celor de la Ford ani indelungati, pana la iesirea pe piata a modelului GT. Mai mult si mai multe cred ca poti afla din revistele de specialitate. Nu vorbesc neaparat despre modelul actual, ci despre cel de la sfarsitul anilor ’60 sau despre varful de gama: “Eleanor” – Shelby. Senzatiile la volanul unui astfel de model sunt unice. Si tot despre libertate este – chiar daca vireaza foarte greu la curbe.
Enumerarea de mai sus lasa loc la polemici cat cuprinde. Sunt alegeri bazate pe senzatii personale adunate in ani de zile de condus. Le pastrez ca atare si le impartasesc cu drag celor care simt asemenea.